May 17, 2013
काठमाडौंमा राम्रो व्यवसाय गरिरहेका रामशरण कर्माचार्य (नाम परिवर्तन)ले सिङ्गापुरमा आफ्नो व्यावसायिक साझेदारलाई १५ हजार अमेरिकी डलर (करीब १२ लाख ७५ हजार रुपैयाँ) पठाउन एक हुण्डीकर्ताको सहायता लिए । तर, न त उनको साझेदारले त्यो रकम पायो, न उनले फिर्ता नै पाए । बरु हुण्डीवाला नै बेपत्ता भयो ।
हुण्डीबाट ठगिनेहरूको यो एउटा प्रतिनिधि उदाहरण मात्रै हो । नेपालमा विप्रेषण कम्पनीको व्यवसाय जुन आकारमा छ, त्यही आकारमा हुण्डीको माध्यमबाट विप्रेषण आइरहेको उच्च सरकारी अधिकारीहरू तथा अर्थशास्त्रीहरूको स्वीकारोक्ति छ । र, लगभग त्यही आकारमा नै यहाँबाट रकम बाहिरिइरहेको विज्ञहरूको कथन छ । यद्यपि, यो अनौपचारिक माध्यम भएकाले त्यसको आकारका बारेमा यथार्थ जानकारी कसैसँग पनि छैन । ‘तर, नेपालमा वार्षिक करीब ४ खर्ब रुपैयाँको कारोबार हुण्डीको माध्यमबाट हुने अनुमान छ’, नेपाल राष्ट्र बैङ्कका एक उच्च अधिकारीले अभियानसँग बताए ।
नेपालमा हुण्डी वैधानिक कि अवैधानिक ?
बैङ्क तथा वित्तीय संस्थासम्बन्धी ऐन, २०६३ मा विकास बैङ्कले हुण्डी गर्न र हुण्डी स्वीकार गर्न पाउने व्यवस्था छ । सो ऐनको दफा २ को परिभाषा खण्डमा हुण्डीलाई ‘प्रतीतपत्र’का रूपमा स्वीकार गरिएको छ । साथै, ऐनको दफा ४७, उपदफा २ (झ) मा विकास बैङ्कले हुण्डी जारी गर्न र स्वीकार गर्न सक्ने अधिकार दिइएको छ । नेपालको आजसम्मको कुनै पनि कानूनमा हुण्डी अवैधानिक हो भनेर लेखेको पाइएको छैन । त्यसैले हुण्डी व्यवसाय गैरकानूनी नै हो भन्ने आधार केही पनि छैन । त्यसो हुँदा सरकारले कुनै बैङ्क तथा वित्तीय संस्थालाई हुण्डी गर्ने छूट दिन्छ भने अन्य कुनै कम्पनीले हुण्डी गर्न पाऊँ भनेर अनुमति माग्न किन नमिल्ने ? ‘हो अनुमतिप्राप्त बैङ्क तथा वित्तीय संस्थाले हुण्डीको कारोबार गर्न पाउँछन् । हुण्डी गर्न पाऊँ भनेर कुनै सङ्गठित संस्था, कम्पनी रजिष्ट्रारको कार्यालयमा दर्ता हुन जान सक्छ । तर, त्यस्तो अवस्थामा कार्यालयले नेपाल राष्ट्र बैङ्कमा त्यस्तो कम्पनी दर्ता गर्न हुन्छ कि हुँदैन भनेर सोध्नुपर्छ । र, त्यसरी सोधेको अवस्थामा हुँदैन भनिदिन्छौं’, नेपाल राष्ट्र बैङ्कका ती उच्च अधिकारीले भने ।
बैङ्क तथा वित्तीय संस्थासम्बन्धी ऐन, २०६३ मा विकास बैङ्कले हुण्डी गर्न र हुण्डी स्वीकार गर्न पाउने व्यवस्था छ । सो ऐनको दफा २ को परिभाषा खण्डमा हुण्डीलाई ‘प्रतीतपत्र’का रूपमा स्वीकार गरिएको छ । साथै, ऐनको दफा ४७, उपदफा २ (झ) मा विकास बैङ्कले हुण्डी जारी गर्न र स्वीकार गर्न सक्ने अधिकार दिइएको छ । नेपालको आजसम्मको कुनै पनि कानूनमा हुण्डी अवैधानिक हो भनेर लेखेको पाइएको छैन । त्यसैले हुण्डी व्यवसाय गैरकानूनी नै हो भन्ने आधार केही पनि छैन । त्यसो हुँदा सरकारले कुनै बैङ्क तथा वित्तीय संस्थालाई हुण्डी गर्ने छूट दिन्छ भने अन्य कुनै कम्पनीले हुण्डी गर्न पाऊँ भनेर अनुमति माग्न किन नमिल्ने ? ‘हो अनुमतिप्राप्त बैङ्क तथा वित्तीय संस्थाले हुण्डीको कारोबार गर्न पाउँछन् । हुण्डी गर्न पाऊँ भनेर कुनै सङ्गठित संस्था, कम्पनी रजिष्ट्रारको कार्यालयमा दर्ता हुन जान सक्छ । तर, त्यस्तो अवस्थामा कार्यालयले नेपाल राष्ट्र बैङ्कमा त्यस्तो कम्पनी दर्ता गर्न हुन्छ कि हुँदैन भनेर सोध्नुपर्छ । र, त्यसरी सोधेको अवस्थामा हुँदैन भनिदिन्छौं’, नेपाल राष्ट्र बैङ्कका ती उच्च अधिकारीले भने ।
कसरी बाहिरिन्छ हुण्डीको माध्यमबाट रकम ?
विदेशमा लगानी गर्न प्रतिबन्ध लगाउने ऐन, २०२१ ले नेपालीलाई विदेशमा लगानी गर्न प्रतिबन्ध लगाएको छ । यही कारणले कानूनी रूपले नेपालबाट विदेशमा पूँजी लैजान पाइँदैन । तर, नेपालीले विभिन्न कामका लागि विदेशमा पैसा पठाउनु परिरहेको हुन सक्छ । उदाहरणका लागि वैदेशिक रोजगारमा नेपालबाट कामदार पठाउँदा यहाँको म्यानपावर कम्पनीले विदेशको कम्पनीलाई कमिशन बुझाउनुपर्छ । नेपालबाट वैदेशिक रोजगारमा जाने प्रतिव्यक्तिबराबर औसत ५ सय डलर कमिशन बुझाउनुपर्ने व्यवसायीहरू बताउँछन् । तर, नेपालबाट कमिशन भनेर औपचारिक रूपमा पैसा पठाउन पाइँदैन । त्यसो हुँदा यस्तो कमिशन रकम हुण्डीको माध्यमबाट बाहिरिइरहेको छ । नेपालबाट दैनिक १ हजार ५ सय कामदार विदेशिन्छन् भनेर मान्दा दैनिक साढे ७ लाख डलर हुण्डीको माध्यमबाट बाहिरिइरहेको राष्ट्र बैङ्कको अनुमान छ ।
विदेशमा लगानी गर्न प्रतिबन्ध लगाउने ऐन, २०२१ ले नेपालीलाई विदेशमा लगानी गर्न प्रतिबन्ध लगाएको छ । यही कारणले कानूनी रूपले नेपालबाट विदेशमा पूँजी लैजान पाइँदैन । तर, नेपालीले विभिन्न कामका लागि विदेशमा पैसा पठाउनु परिरहेको हुन सक्छ । उदाहरणका लागि वैदेशिक रोजगारमा नेपालबाट कामदार पठाउँदा यहाँको म्यानपावर कम्पनीले विदेशको कम्पनीलाई कमिशन बुझाउनुपर्छ । नेपालबाट वैदेशिक रोजगारमा जाने प्रतिव्यक्तिबराबर औसत ५ सय डलर कमिशन बुझाउनुपर्ने व्यवसायीहरू बताउँछन् । तर, नेपालबाट कमिशन भनेर औपचारिक रूपमा पैसा पठाउन पाइँदैन । त्यसो हुँदा यस्तो कमिशन रकम हुण्डीको माध्यमबाट बाहिरिइरहेको छ । नेपालबाट दैनिक १ हजार ५ सय कामदार विदेशिन्छन् भनेर मान्दा दैनिक साढे ७ लाख डलर हुण्डीको माध्यमबाट बाहिरिइरहेको राष्ट्र बैङ्कको अनुमान छ ।
दोस्रो– चीनबाट नेपाल भित्रने करीब दुई तिहाइ सामान प्रज्ञापनपत्र नभरीकन आउँछ । चालू आर्थिक वर्षको ९ महीनामा करीब ५१ अर्बको सामान औपचारिक माध्यमबाट आएको व्यापार तथा निर्यात प्रवद्र्धन केन्द्रको तथ्याङ्क छ । तर, त्यसको दुई तिहाइ बढी अर्थात् १ खर्ब रुपैयाँभन्दा धेरै रकमबराबरको अनौपचारिक रूपमा आयात भइरहेको छ । ‘त्यसरी भएको आयातको भुक्तानीको केही हिस्सा त नगदै जान्छ तर अधिकांश हुण्डीको माध्यमबाट जान्छ,’ हिमालय सीमापार व्यापार सङ्घका एक पदाधिकारीले अभियानसँग भने । त्यसैले हुण्डीलाई नियन्त्रण गर्ने नै हो भने चीनबाट नेपाल आउने सामान महँगो हुनेछ । यसबाट आर्थिक रूपले कमजोर नेपालीलाई निकै ठूलो मार पर्ने उनको भनाइ छ । अर्कातर्फ अन्य देशबाट हुने अधिकांश आयात पनि न्यून बिजकीकरण गरेर हुन्छ । बिजकमा भएको मूल्य र वस्तुको वास्तविक मूल्यबीचको अन्तरबाट जति रकम हुन्छ, त्यो सबै हुण्डीको माध्यमबाट बाहिरिने हो ।
नेपालबाट हुण्डीको माध्यमबाट बाहिरिने ठूलो रकम भनेको पूँजी पलायनकै लागि हुने गरेको राष्ट्र बैङ्ककै अधिकारीहरू बताउँछन् । त्यसमध्ये अधिकांशतः व्यवसायीहरूले गर्ने पूँजी पलायन हो । विभिन्न देशमा स्थायी बसोबास अनुमति (पीआर) पाएका वा अमेरिकाको डाइभर्सिटी भिसा पाएका मानिसहरूले यहाँको श्रीसम्पत्ति बेचेर लैजाने सम्पत्तिले पनि त्यसको केही हिस्सा ओगटेको छ । भारतलगायतका देशमा घरजग्गा खरीदका लागि पनि यहाँबाट हुण्डीको माध्यमबाट पूँजी पलायन हुने गरेको छ । त्यसरी पैसा लैजानेमा उच्च सरकारी अधिकारीहरू, सेना तथा प्रहरीका अधिकारीहरू पनि रहेको राष्ट्र बैङ्कका एक उच्च अधिकारीले दाबी गरे ।
हुण्डी रोक्न सम्भव छ ?
जबसम्म अनौपचारिक अर्थतन्त्र अस्तित्वमा रहन्छ, तबसम्म हुण्डीलाई नियन्त्रण गर्न सम्भव छैन । विश्वका उच्च विकसित देशहरूमा पनि इन्फर्मल भ्यालू ट्रान्सफर सिष्टम प्रचलनमा छ । तर, नेपालबाट हुण्डीको माध्यमबाट विदेशमा रकम पठाउने क्रमलाई चाँही नियन्त्रण गर्न सकिने नेपाल बैङ्कर सङ्घका अध्यक्ष राजनसिंह भण्डारी बताउँछन् । उनी भन्छन्, ‘नेपालमा पूँजी खातालाई पूर्णरूपमा परिवत्र्य गरियो अर्थात् नेपालीलाई विदेशमा लगानी गर्न खुला गरियो भने रकम बाहिर लैजान हुण्डीको मद्दत लिनुपर्दैन ।’ त्यसका लागि समय लाग्ने उनी बताउँछन् । तर, अनौपचारिक व्यापार कायम रहेसम्म हुण्डी नियन्त्रण हुन सक्दैन, कम गर्न मात्रै सकिन्छ । त्यसका लागि पनि राज्यको नैतिकता उच्च हुन आवश्यक छ ताकि यहाँबाट पूँजी बाहिरिने होइन, भित्रिने प्रवृत्ति शुरू होस् ।
जबसम्म अनौपचारिक अर्थतन्त्र अस्तित्वमा रहन्छ, तबसम्म हुण्डीलाई नियन्त्रण गर्न सम्भव छैन । विश्वका उच्च विकसित देशहरूमा पनि इन्फर्मल भ्यालू ट्रान्सफर सिष्टम प्रचलनमा छ । तर, नेपालबाट हुण्डीको माध्यमबाट विदेशमा रकम पठाउने क्रमलाई चाँही नियन्त्रण गर्न सकिने नेपाल बैङ्कर सङ्घका अध्यक्ष राजनसिंह भण्डारी बताउँछन् । उनी भन्छन्, ‘नेपालमा पूँजी खातालाई पूर्णरूपमा परिवत्र्य गरियो अर्थात् नेपालीलाई विदेशमा लगानी गर्न खुला गरियो भने रकम बाहिर लैजान हुण्डीको मद्दत लिनुपर्दैन ।’ त्यसका लागि समय लाग्ने उनी बताउँछन् । तर, अनौपचारिक व्यापार कायम रहेसम्म हुण्डी नियन्त्रण हुन सक्दैन, कम गर्न मात्रै सकिन्छ । त्यसका लागि पनि राज्यको नैतिकता उच्च हुन आवश्यक छ ताकि यहाँबाट पूँजी बाहिरिने होइन, भित्रिने प्रवृत्ति शुरू होस् ।
हुण्डीलाई किन वैधानिक नबनाउने ?
हुण्डी व्यवसाय कुनै वैधानिक आधारमा नभएर विश्वासमा अडेको हुन्छ । हुण्डीलाई वैधानिक गराइयो र हुण्डी गर्नेलाई सरकारी कार्यालयमा दर्ता गराउन सकियो भने सबैभन्दा राम्रो पक्ष सेवाग्राहीहरू ठगिनबाटल जोगिन्छन् । त्यसभन्दा पनि ठूलो कुरा हुण्डीलाई वैधानिक गरियो भने अनौपचारिक अर्थतन्त्रको आकार सानो हुन्छ । त्यसले मौद्रिक तथा वित्तीय नीतिका लक्ष्य निर्धारण तथा प्राप्तिमा सहयोग पुग्छ । हुण्डी वैधानिक भयो भने आयात निर्यात कार्यमा संलग्न व्यापारीहरू लाभान्वित हुन्छन् । व्यापारीहरूले भुक्तानीका लागि सहज र कानूनी बाटो पाउँदा त्यसबाट निश्चित रूपमा निर्यात बढ्ने सम्भावना हुन्छ ।
हुण्डी व्यवसाय कुनै वैधानिक आधारमा नभएर विश्वासमा अडेको हुन्छ । हुण्डीलाई वैधानिक गराइयो र हुण्डी गर्नेलाई सरकारी कार्यालयमा दर्ता गराउन सकियो भने सबैभन्दा राम्रो पक्ष सेवाग्राहीहरू ठगिनबाटल जोगिन्छन् । त्यसभन्दा पनि ठूलो कुरा हुण्डीलाई वैधानिक गरियो भने अनौपचारिक अर्थतन्त्रको आकार सानो हुन्छ । त्यसले मौद्रिक तथा वित्तीय नीतिका लक्ष्य निर्धारण तथा प्राप्तिमा सहयोग पुग्छ । हुण्डी वैधानिक भयो भने आयात निर्यात कार्यमा संलग्न व्यापारीहरू लाभान्वित हुन्छन् । व्यापारीहरूले भुक्तानीका लागि सहज र कानूनी बाटो पाउँदा त्यसबाट निश्चित रूपमा निर्यात बढ्ने सम्भावना हुन्छ ।
अर्कातिर, नेपालको कानूनमा हुण्डी वैधानिक हो वा अवैधानिक हो, त्यो खुट्टिन सकेको छैन । हुण्डी अवैधानिक भएको आमबुझाइ रहेको र सरकारले पनि यहीअनुसारको व्यवहार गरिरहँदा पनि यसको आकार घट्ने होइन, बढ्ने क्रममै रहेको छ । हो, हामीले अनौपचारिक अर्थतन्त्रलाई प्रोत्साहन गर्नुहुँदैन । तर, यत्रो आकारमा हुण्डी भइरहेको छ भनेर जान्दाजान्दै पनि नियन्त्रण गर्नुपर्ने निकायहरू आँखा चिम्लेर बसेका छन् । हुण्डी व्यवसायीबाट पाउने ‘दक्षिणा’कै कारण त्यसो भएको हो भन्नेमा त्यति शङ्का नगर्दा हुन्छ । त्यसो हुँदा बरु यसलाई वैधानिक बाटोतिर ल्याइयो भने त्यसले अर्थतन्त्रको ‘प्रेडिक्टाबिलिटी’लाई बढाउँछ । होइन भने एकदिन हुण्डीको हुण्डरीले देशको अर्थतन्त्रलाई नै नबढार्ला भन्न सकिन्न ।
के हो हुण्डी ?
हुण्डी वा हवाला रकम एक ठाउँबाट अर्को ठाउँमा पठाउने एशियामा प्रचलित अनौपचारिक माध्यम हो । यस माध्यमलाई चीनमा फेई–चिअन, पाकिस्तान, नेपाल र बङ्गलादेशमा हुण्डी, भारत र मध्यपूर्वमा हवला, हङकङमा हुई क्वान, थाइल्याण्डमा फेइक्वान नामले चिनिन्छ । पछिल्लो समयमा पश्चिमाजगत्ले यसलाई अनौपचारिक सम्पत्ति स्थानान्तरण प्रणाली ‘आईभीटीएस’ (इन्फर्मल भ्यालु ट्रान्सफर सिष्टम) भन्ने गरेको छ । अमेरिकामा सन् २००१ सेप्टेम्बर ११ मा आतङ्कवादी हमला भएपछि विश्वको ध्यान यसरी स्थानान्तरण हुँदै आएको रकमको प्रयोजन खोजी हुन थाल्यो । यस किसिमले पैसाको स्थानान्तरण आतङ्कवादी सङ्गठनलाई सहयोग पुर्याउनका लागि (टेरोरिष्ट फाइनान्सिङ) भइरहेको अमेरिकाले अनुमान ग¥यो । त्यसपछि उसले पैसाको यस्तो अनौपचारिक प्रवाहलाई रोक्ने उद्देश्यले धेरै देशलाई यस कार्यमा प्रतिबन्ध लगाउने किसिमको कानून बनाउन लगायो । विश्वका धेरै देशले सम्पत्ति शुद्धीकरणविरुद्धको ऐन बनाएर ‘आईभीटीएस’माथि प्रतिबन्ध लगाएका छन् । यद्यपि, अमेरिकाकै कतिपय राज्य र विश्वका धेरै देशमा यो वैधानिक छ । र, संसारभरि नै औपचारिक क्षेत्रबराबरकै कारोबार हुण्डीको माध्यमबाट हुने गरेको विज्ञहरूको अनुमान छ ।
No comments:
Post a Comment